Monday, August 16, 2010

cikgu sayang kamu..

salam...
alhamdulillah pg td pg skolah dalam keadaan ceria..
arini mengajar 3 class, 6 period...
sangat meletihkan..
alhamdulillah..masih diberi kekuatan untuk menyampaikan ilmu yg bermanfaat kepada anak2 didikku..
smg apa yg diajarkan arini memberi satu manfaat yg besar kpd pelajar2 ku sekalian..
dan smg apa yg aku ajarkan ari ini mendapat satu keberkatan buat diriku...
cikgu syg kamu..
cikgu nak kamu semua jd org berguna...
cikgu marah kamu bersebab...
tp kamu suka cikgu marah2 kamu...
skrg kamu xkan sedar lg knp cikgu asyik marah2 kamu...
tp bila kamu dh abis skolah br kamu rasa..
betapa bergunanya setiap patah yg diucapkan oleh guru..
br kamu rasa betapa menyesalnya kamu x belajar dulu..
tp ingat!
menyesal kemudian tidak berguna..
cikgu sayang kamu semua..
ingat lah matlamat kamu ke sekolah...
jika kamu sayangkn mak ayah kamu..
tolong la belajar betul2..
ubah nasib keluarga kamu...
sampai bila kamu nk warisi pekerjaan keluarga kamu...
ingt!
org skrg semua berlumba2 nk pandai...
apa yg membezakan kamu dengan org pandai?
ye..USAHA...
bnyak tu yg kamu usaha..bnyak tu la yg kamu dpt..
.
.
.
.
.
.
arini hampir smua kelas yg aku masuk aku duk membebel..
bukan membebel sesuatu yg xpatut..
tp sbg kesedaran buat mereka smua..
sbb aku sedar..
sajak kali pertama aku melangkah kaki ke sekolah ni...
aku dapat menganalisis setiap pelajar..
pelajar kurang motivasi..
sbb tu skrg aku dh mula tukar strategi..
aku rasa x berkesan klu mereka belajar pn jika xde motivasi dlm diri mereka..
sbb tu setiap kali aku masuk kelas aku spend 5minit utk bg motivasi kat mereka..
bukan aku membebel...tp MOTIVASI...
alhamdulilllah dr ilmu2 n pengetahuan yg ada pd diriku..aku smpaikan kt pelajar2 aku..
dan aku dpt lihat hasil sebelum dan selepas..
alhamdulillah..pelajar2ku mula minat belajar...
tp mereka perlukn motivasi yg berterusan utk belajar...
aku faham...
kdg2 pelajar luar bandar mmg berbeza ngn pelajar bandar...
bnyak kekangan yg mereka hadapi di luar bandar..
tp aku jadikan itu sbg cabaran buat diriku..
aku sangat sayangkn mereka..
slma 4 tahun menuntut dalam ilmu perguruan..
alhamdulillah bnyk membantu diriku..

wahai anak2ku sekalian..
belajar la kamu bersungguh2...
demi masa depanmu..
demi keluargamu..
dan demi cita2mu...

ingatlah...
cikgu sentiasa mendoakanmu..
smg kamu menjadi org yg berguna dan bakal menjadi peneraju negara..
amin..

cikgu nurul
smks 2010

4 comments:

-Sara- said...

wah wah ckgu kite ni garang ek..xpat bygkn cmne mu blebel ke anok2 murid mu tu kn..ahaha :P

nurul@kak chik said...

hahaha...tu la..nk kena blebel tiap2 ari..tp yg aku herannye koho blebel koho die syg kt aku..koho aku marah koho die smkn dekat ngn aku..sbb tu aku sayang sngt kt mereka sarah... hnya aku yg memahami mereka itu...

-Sara- said...

yelah hati seorg cikgu kn..
dlu kte kne mrah ngn cikgu kte kn..ingt lg zmn skoloh dlu..yelah masing2 mmg nakal..
xsangkee kn skrg mu lok yg mroh ank2 murid..aku xlaa..ehehe..
eh tp kn mmg btol ape yg cikgu kte blebe tu ble ingt blik mmg sumenye bergune utk ktee..ble dh kje cmni bru kte fhm kn?:)

nurul@kakchik said...

tu la...aku ckp pn atas pengalaman sndiri..diorg xkn sdr ms skrg..tp bila dh abis skolah..br diorg faham..br diorg rasa berguna..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...